Chillaxing is heel belangrijk

Hier zit ik dan, op mijn favoriete camping of all times, lekker helemaal niets te doen, te chillaxen dus. Voor mij is dit ultieme ontspanning. Ik krijg ook vaak de vraag, wat doe je dan de hele dag? Nou eigenlijk dus vrij weinig. We drinken koffie in bed, ontbijten uitgebreid met eitjes, avocado, lekker vers brood en warme croissantjes, we lopen stukken door het bos, lezen boeken, maken vuurtjes, drinken een rood wijntje en eten toastjes met zalm en paling. Daarnaast woont mijn familie nog geen 5 minuten verderop en komen zij regelmatig even buurten, wat ik heel gezellig vindt, want ook tijd met mijn familie zorgt voor mij voor ontspanning. Vroeger kon ik dit niet, tenminste, dat dacht ik. Ik moest wat doen, en daardoor kon ik eigenlijk mijn ontspanning ook niet vinden, ik kan dat natuurlijk wel, maar ik heb dat wel moeten leren. Daarom ga ik ook naar deze plek. Thuis vind ik het veel lastiger om te ontspannen, daar is ook altijd wat te doen. Ik irriteer me aan de vieze ramen of het zand wat door de huisdieren iedere dag naar binnen wordt gebanjerd, de sokken van mijn zoon tussen de kussens van de bank en de spetters van het koken van mijn vriend (ik weet het, ik mag blij zijn met zo’n man!). Ook mijn eigen rommel vind ik bloed irritant en deze gedachten kunnen dan makkelijk in mijn hoofd blijven zitten waardoor ik dus ook eigenlijk de hele dag met dingen bezig ben. Soms belangrijk en soms een heel stuk minder belangrijk maar prioriteiten stellen is voor mij nog steeds lastig.


Ervaar je geen stress? Misschien ben je je er niet eens echt van bewust. Stress hoeft niet altijd te betekenen dat je moet rennen en vliegen voor je werk. Het kunnen ook dingen zijn waar je niet meteen aan zou denken. Het kan ook worden veroorzaakt door bijvoorbeeld bepaalde (negatieve) gedachten of verwachtingen die jouw omgeving van jouw heeft (of misschien denk je dat zelf alleen maar). Het is goed om eens na te gaan hoe je deze stress voor jezelf het beste zou kunnen verminderen of zelfs voorkomen. Social media is een goed voorbeeld. Het lijkt onschuldig maar dat is het niet. Al deze prikkels moeten door onze hersenen worden verwerkt, en dat zijn er nogal wat gedurende de dag.

Stress is een heel belangrijke reactie van het lichaam waar we niet zonder kunnen. Wanneer we in ‘gevaar’ zijn reageert ons lichaam daar op. Je reuk en zicht wordt bijvoorbeeld beter, je ervaart minder pijn en andere functies zoals de spijsvertering wordt stilgelegd zodat de meer vitale functies harder kunnen werken.


In de oertijd kreeg je lichaam deze prikkel wanneer er bijvoorbeeld een roofdier in de buurt was, tegenwoordig verkeren we meerdere keren per dag in hele andere stresssituatie door allerlei situaties op bijvoorbeeld het werk, in relaties, op social media, het verkeer etc. Ga eens voor jezelf na hoe vaak jij in zo’n situatie beland gedurende de dag of de week. Heeft jouw lichaam nog wel voldoende tijd om te ontspannen en daardoor te herstellen?

Wanneer je chronisch te veel stress ervaart zorgt dat ervoor dat het gehalte aan cortisol en adrenaline eigenlijk constant te hoog is. Je bloedsuikerspiegel is te hoog, je spijsvertering zal hierdoor verstoord raken, je slaapt slechter, wordt niet uitgerust wakker en je ervaart ongetwijfeld nog veel meer lichamelijke klachten. Niet echt wenselijk toch. Wat jammer is, is dat veel mensen hier pas achter komen wanneer het vaak al te laat is, negeer nooit de signalen die jouw lichaam je geeft.


Ontspanning kan ervoor zorgen dat je spijsvertering weer op een goede manier zal functioneren, je spieren weer kunnen ontspannen en je uiteindelijk weer die uren kan pakken in de nacht die zo belangrijk zijn voor herstel. Ga dus voor jezelf na, hoe is het met jouw stressniveau gesteld en ontspan je wel voldoende? Is het antwoord nee, ga dan eens kritisch voor jezelf bekijken waar jouw stress vandaan komt en waar je verbetering kan creëren. Of boek gewoon camping ‘Het bos roept’, no-stress guaranteed.




177 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven